dr Agnieszka Sojka

Stanowisko: starszy wykladowca

Tel. 12 622 39 26

e-mail: a.sojka@uj.edu.pl

wizytówka USOS 

 

Wykształcenie:

Pedagog
Menadżer
Muzyk

 

Zainteresowania naukowo-badawcze:

pedagogika kultury, antropologiczno-aksjologiczne podstawy wychowania i animacji społeczno-kulturowej, edukacja medialna i edukacja artystyczna w zakresie muzyki, pedagogiczna perspektywa animacji społeczno-kulturowej, zastosowanie animacji społeczno-kulturowej w biznesie

 

Projekty badawcze:

zrealizowane:

  • 2014-2015 ekspert w projektach współfinansowanych ze środków UE w ramach EFS: „Pilotaż sukcesem zmian", Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty", Działanie 3,5 „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół" w ramach Programu OperacyjnegoKapitał Ludzki 2007-2013;  „Nowa jakość doskonalenia nauczycieli w Powiecie Krakowskim" Kapitał Ludzki. Narodowa Strategia Spójności;
  • 2013 ekspert w projekcie „Aktywizacja twórcza i społeczna osób z zaburzeniami psychicznymi" zrealizowany ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, z programu „Wsparcie dla osób z zaburzeniami psychicznymi";
  • 2011-2013 prace eksperckie w projekcie badawczym: Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły. Etap III realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim i Erą Ewaluacji sp. z o.o. w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.1. współfinansowane z EFS;
  • 2012–2013 autorski innowacyjny projekt pilotażowy w ramach współpracy „Nauka – Biznes" z Klastrem Analityka Biznesowa pt. „Zastosowanie edukacji kreatywnej i animacji społeczno-kulturowej w biznesie – staże dla animatorów kultury w przemysłach kreatywnych",;
  • 2011 ekspert w projekcie: „Atlas naszego świata" zrealizowany ze środków Urzędu Miasta Krakowa w zakresie integracji osób niepełnosprawnych, edukacji włączającej i pedagogiki różnicy;
  • 2010–2011 międzynarodowy projekt To Culture With Love. Management. International Workshop for European Young Professionals and Students Working in the Field of Arts and Culture;
  • 2009 ekspert w projekcie „Samorządowe instytucje kultury: peryferia czy centra aktywności kulturalnej. Nowe formy uczestnictwa w kulturze na przykładzie gmin wiejskich i miejsko wiejskich" zrealizowany ze środków Urzędu Miasta Krakowa;
  • 2008 koordynator regionalny w międzynarodowym projekcie badawczym „Value of Children and Intergenerational Relations kierowany orzez Prof. G. Trommsdorff i Prof. B. Nauck oraz dr K.Lubiewską, University of Konstanz i Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy;
  • 2008 program Erasmus - Pädagogische Hochschule Oberösterreich, Linz, workshop „Sprachanimation";
  • 1998-200 grant szkoleniowy poświęcony metodologii wprowadzania systemu ECTS do programów studiów realizowany na Wydziale Filozoficznym UJ pod kierownictwem ówczesnego Dziekana Prof. dr hab. Z. Macha (zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej UE w ramach Programu Tempus PHARE Joint European Project Grant JEP 13253 98, tytuł grantu: ECTS at Faculties of Philosophy and Social Sciences, partnerzy: UAM Poznaniu i UMCS Lublin, a także Universidad Granada w Hiszpanii i University of Exeter w UK.

 

Staże:

zagraniczne:

  • University of Exeter w UK

krajowe:

  • Uniwersytet Warszawski

 

Wykaz ważniejszych publikacji:

Monografie:

  • Człowiek i Bóg w pieśni. Studium antropologiczno-pedagogiczne, Wyd. UJ, Kraków 2008. 25 pkt.

 

Publikacje redagowane:

  • Literatura – Człowiek – Wartość, red. D. P. Klimczak, A. Sojka, Kraków 2007. 4 pkt.
  • Jesteśmy. Aktywizacja twórcza i społeczna osób z zaburzeniami psychicznymi, red. D.P. Klimczak, A. Sojka,  Fundacja Instytut Wydawniczy MAXIMUM, Kraków 2013. 4 pkt.

 

Rozdziały w pracach zbiorowych:

  • Stan oświaty i uczestnictwo w kulturze mieszkańców miasta Tarnowa, [w:] Raport o stanie rodziny w Tarnowie, Tarnów 1997, s. 115-149. 3 pkt.
  • Ceremoniał uniwersytecki, [w:] Sztuka i pedagogika. Krakowskie sesje naukowe, red. J. Samek, (bez nazwy wydawnictwa), Kraków 1999, s. 79-84. (wersja rozszerzona)
  • Młodzież w świecie chaosu wartości. Na przykładzie czasopism młodzieżowych, [w:] Młodzież w sytuacji zmian gospodarczych, edukacyjnych, społecznych i kulturowych. Materiały ogólnopolskiej konferencji (Cieszyn 15-16 grudnia 1999 r.), T. 2, Wyd. Filia UŚ w Cieszynie, Cieszyn 1999, s. 149-158. (współautorstwo z dr D. Pauluk)
  • Obraz nowoczesnej kobiety na przykładzie czasopism młodzieżowych i reklam telewizyjnych, [w:] Edukacja zorientowana na XXI wiek, Wyd. UMCS, Lublin 2000, s. 200-205. (współautorstwo z dr D. Pauluk)
  • Funkcje wychowawcze wartości a tekst literacko-muzyczny,[w:] Istota i pogranicza pedagogiki kultury, red. B. Żurakowskiego, Wyd. Impuls, Kraków 2003, s. 159-180. 3 pkt.
  • Wychowanie do Prawdy – Dobra – Piękna. Na przykładzie analizy współczesnej pieśni religijnej, W trosce o młodzież, o młodzież. Edukacja-Praca-Obywatelstwo, red. J. Niewęgłowski, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2004, s. 244-251.
  • Męskość kreowana w prasie adresowanej do mężczyzn. Na przykładzie „Maxima" i „Formy", [w:] Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów, Z. 8, red. A. Domagała-Kręcioch, Z. Szarota, Oficyna Wydawnicza „Text", Kraków 2004, s. 213-222.
  • Arteterapia. Możliwości uczestnictwa niepełnosprawnych w kulturze, [w:] Niepełnosprawni wśród nas. O dostęp do edukacji i prawo do rozwoju, red. D. Czubala, J. Lach-Rosocha,  Wyd. ATH, Bielsko-Biała 2004, s. 241-248.
  • Działalność animacyjna wśród niepełnosprawnych, [w:], Wybrane uwarunkowania rehabilitacji osób niepełnosprawnych, red. A. Klinik, J. Rottermund, Wyd. Impuls, Kraków 2005, s. 245-251.
  • Medialne wizerunki kobiet starszych na przykładzie reklamy i analizy widowni telewizyjnej, [w:] Kobieta starsza w kulturze i społeczeństwie, red. E. Zierkiewicz, A. Łysak, Wyd. MarMar, Wrocław 2005, s. 177-187. (współautorstwo z mgr E. Łyszkowską) 3 pkt.
  • Wspólnotowy wymiar animacji kultury, [w:] Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej, red. A. Sajdak, Wyd. UJ, Kraków 2005, s. 109-114.
  • Świat wartości dziecka kreowany w piosenkach religijnych, [w:] Dziecko sukcesy i porażki, red. R. Piwowarski, Warszawa 2007, s. 511-515.
  • Sakralny charakter pieśni religijnej jako nośnika wartości religijnych, [w:] Literatura – Człowiek – Wartość, red. D. P. Klimczak, A. Sojka, Kraków 2007, s. 237-245.
  • Struktura pieśni jako wypowiedzi słowno-muzycznej, [w:] Literatura – Człowiek – Wartość, red. D. P. Klimczak, A. Sojka, Kraków 2007, s. 64-75. 3 pkt.
  • Cudzoziemcy w szkole polskiej, [w:] Szkoła w świetle wiedzy potocznej – wybrane aspekty teorii i praktyki, red. A. Famuła-Jurczak, E. Kobyłecka, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Poznań 2009. (współautorstwo z mgr A. Tatarą).
  • Animacja społeczno-kulturowa nową forma wzbudzania uczestnictwa w kulturze na terenie gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, [w:] Samorządowe instytucje kultury: peryferia czy centra aktywności kulturalnej? Nowe formy uczestnictwa kulturze na terenie gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Małopolski Instytut Samorządu Terytorialnego i Administracji, Kraków 2009, s. 30-47.
  • Wizerunki młodych kobiet i mężczyzn kreowane w mediach na przykładzie prasy i reklamy, [w:] Wolność w mediach. Między poprawnością a odpowiedzialnością, red. M. Drożdż, Tarnów 2010, s.211-217.
  • Obraz kobiety w mediach wobec idei nowego feminizmu Jana Pawła II, [w:] Czym jest „nowy feminizm" Jana Pawła II?, red. J. Kupczak OP, M. Zboralska, Kraków 2010, s. 61-67.
  • Uwięzienie w świecie fikcji. Refleksje pedagoga nad wychowawczą funkcją współczesnych bajek telewizyjnych, [w:] Wychowanie przez świat fikcyjny dla świata rzeczywistego, red. E. Rodziewicz, M. Cackowska, Wyd. UG, Gdański 2011, s. 321-328.
  • Wychowawcza perspektywa pieśni w edukacji artystycznej, [w:] Kultura artystyczna w przestrzeni wychowania, red. B. Żurakowski, WUJ, Kraków 2011, s. 73-82.
  • Kultura muzyczna współczesnej młodzieży a edukacja artystyczna, [w:] Kultura artystyczna w przestrzeni wychowania, red. B. Żurakowski, WUJ, Kraków 2011, s. 199-209. 3 pkt.
  • Dziecięce formy uzależnień we współczesnym świecie na przykładzie mass mediów, [w:] Współczesna rodzina: dylematy teorii  i praktyki pedagogicznej,  red. J. Stanek, Wyd. Komandor, Warszawa 2011, s. 247-258. (współautorstwo z mgr M. Tulik-Hamelak). 3 pkt.
  • The Musical Culture of the Current Generation: Education Trough Art, ed. J. Posłuszna, Psychology of Art and Creativity, Aureus, Kraków 2012, 157-168. 5 pkt.
  • Obraz dziecięcego świata kreowany w mediach na przykładzie reklamy oraz bajek telewizyjnych, w: red. A. Baczyński, M. Drożdż, Dobro w mediach. Z cienia do światła, Biblos, Tarnów 2012, s. 383-396. (współautorstwo z mgr M. Tulik-Hamelak). 3 pkt.
  • Manipulacje w reklamach napojów alkoholowych. Studium analityczne, [w:] red. M. Drożdż, Dobro w mediach – dobro mediów, Biblos, Tarnów 2012, s. 263-275. (współautorstwo z dr M.K. Grzegorzewską) 3 pkt.
  • Kulturoterapia w procesie aktywizacji twórczej i społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi na przykładzie warsztatów biblioterapeutycznych i muzykoterapeutycznych z wykorzystaniem metodyki animacji społeczno-kulturowej, [w:] Jesteśmy. Aktywizacja twórcza i społeczna osób z zaburzeniami psychicznymi, red. D.P. Klimczak, A. Sojka, Fundacja Instytut Wydawniczy MAXIMUM, Kraków 2013, ISBN 978-83-61714-05-7. 3 pkt.
  • Dziecko wobec wyzwań współczesnej kultury medialnej, [w:] Psychospołeczne aspekty kształcenia i wychowania, red. Z. Sirojć, M. Łączek, I. Michałków, Uczelnia Warszawska im. M. Skłodowskiej-Curie, Warszawa 2013, ISBN 978-83-7520-150-5, s. 292-302. (współautorstwo z dr E. Łyszkowską) 3 pkt.
  • Animacja dzieci ulicy na przykładzie działalności Fundacji Teatru Ludowego w Krakowie – Nowej Hucie, [w:] Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki, red. D. Kubinowski, U. Lewartowicz, MakMed, Lublin 2013, ISBN 978-83-927780-7-3, s. 209-225. (współautorstwo z dr J. Olszewską-Gniadek). 3 pkt.
  • Kobieta w polskiej i francuskiej reklamie – zachwyt czy dyskryminacja?[w:] Kobieta w mozaice kulturowej, red. E. Zawisza, M. Lubińska-Bogacka, <<scriptum>>, Kraków 2014, s. 49-58. (współautorstwo z  dr J. Pietrzak-Thebault).

 

 Artykuły:

  • Ceremoniał uniwersytecki, „Alma Mater", maj-czerwiec 1999, s. 48-49. (wersja skrócona)
  • Obraz „nowoczesnej" dziewczyny na łamach czasopism młodzieżowych wobec chrześcijańskiego ideału kobiety, „Paedagogia Christiana" 1999, Nr 4, s. 188-196. (współautorstwo z dr D. Pauluk) 6 pkt.
  • Przez trudy do gwiazd, „Wstań" 2001, Nr 5.
  • A Villa for the Wife, „Kraków" 2001, Nr 2, s. 21.
  • Funkcja integracyjna pieśni a tożsamość osobowa i społeczna, „Horyzonty Wychowania" 2003, Nr 4, s. 183-188.
  • Wychowawcze funkcje polskich pieśni religijnych, „Paedagogia Christiana" 2005, Nr 2(16), s. 173-184. 6 pkt.
  • Sposoby spędzania czasu wolnego oraz uczestnictwo w kulturze młodzieży licealnej (komunikat z badań), „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego",2006, Nr 7, s. 97-102.
  • Animator kultury i jego działalność we współczesnej kulturze popularnej, „Pedagogika Kultury", 2006, T. II, s.135-143.
  • Koncepcja człowieka na podstawie analizy polskich pieśni religijnych po 1945 roku, „Paedagogia Christiana" 2007, Nr 2(20). 6 pkt.
  • Obraz przyrody w pieśniach religijnych, „Paedagogia Christiana" 2011, Nr 2/28.6 pkt.
  • Nauczyciel między misją a realizacją programu, [w:] Edukacja szkolna w zmianach?
  • Zmiany w edukacji szkolnej? Problematyzowanie problemów, „Studia Pedagogiczne" 2011. (współautorstwo z mgr M. Tulik-Hamelak). 6 pkt.
  • Psychika i duchowość, „Imago" 2011, Nr 1, s. 42-44.
  • W poszukiwaniu szczęścia, „Imago" 2011, Nr 1, s. 45.
  • Życie jest szczęściem, Clara Lejeune, Kraków 2005, rec. „Imago" 2011, Nr 2-3.
  • Ile kosztuje życie? Nad smakiem życia refleksji kilka, „Imago" 2011, Nr 4, s. 39-40.
  • Okno życia. S.O.S. Kardynała Karola Wojtyły, J. Leśniak, S. Sikora, ks. J. Konieczny, Kraków 2011, rec. „Imago" 2011, Nr 4, s. 45.
  • Quo vadis Mężczyzno?, „Imago" 2011, Nr 5, s. 49.
  • „The values of sacrum and sanctum created in lyrics of Polish religious songs after 1945", "Sacried Poetry" 20014/1, s. 213-228. 4 pkt.

Inne:

  • Głos w dyskusji w formie listu do redakcji, „Naturalne Planowanie Rodziny, listopad-grudzień 1999, Nr 6.
  • Recenzja książki pt. Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, red. K. Hrycyk, Wrocław 2004 napisana na zamówienie Centrum Edukacji Artystycznej przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
  • Hrycyk Krystyna (red.): Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, Silesia, Wrocław 2004, ss. 256 (rec. Agnieszka Sojka) „Przegląd Pedagogiczny" 2006, Nr 1.
  • hasło encyklopedyczne: rytmika, Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. V, Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2006.
  • Rekomendacja książki pt. „z Urwisa Bohater" Urszuli Ledóchowskiej, Warszawa 2009.
  • Recenzje artykułów do Prac Naukowych WSPiM w Chrzanowie, Chrzanów 2009.
  • Refleksja pedagoga, [w:] Księga Pamiątkowa dla Jubilata Księdza Profesora Janusza Tarnowskiego, Warszawa 2009.
  • Kompetencje kulturowe. Refleksja po międzynarodowej konferencji pt. Kompetencje w kulturze http://www.kadrakultury.pl/art,pl,zarzadzanie-kultura,100325.html;
  • http://www.kursnakulture.pl/art,pl,zarzadzanie-kultura,100326.html.
  • Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Studenckiej Konferencji naukowej pt. „Tendencje menedżerskie w animacji kultury", „Zarządzanie w Kulturze" 2011, T. 12, s. 309-311.
  • Sprawozdanie z interdyscyplinarnej konferencji Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus" przy Prezydium PAN pt. „Style i strategie życia" (15-16.XI.2011 Mądralin), „Rocznik Pedagogiczny" 2012, T.35. (współautorstwo z dr A. Piejką)
  • Kompetencje animatora kultury w perspektywie pedagogicznej http://forumkrakow.info/blog/2015/04/13/kompetencje-animatorow-kultury-stanowisko-forum-krakow/ 3 pkt.

 

Prowadzone dotychczas przedmioty:

  • Wprowadzenie do pedagogiki
  • Pedagogika kultury
  • Podstawy animacji społeczno-kulturowej/Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji kultury
  • Współczesne tendencje w animacji społeczno-kulturowej
  • Metodologia badań społecznych
  • Metody, techniki i narzędzia badawcze w badaniach jakościowych
  • Seminarium dyplomowe
  • Przemysły kultury i czasu wolnego
  • Amatorski ruch artystyczny
  • Podstawy wiedzy o muzyce/Kultura muzyczna i jej upowszechnianie
  • Metodyka pracy animatora z amatorskim zespołem muzycznym
  • Metodyka upowszechniania muzyki z praktyką pedagogiczną
  • Praktyka pedagogiczna w instytucjach prowadzących zajęcia z amatorskimi grupami artystycznymi/Praktyka pedagogiczna (muzyczna)
  • Projektowanie działalności pedagogicznej
  • Public relations w działalności kulturalnej/instytucjach społeczno-kulturalnych
  • Marketing w animacji społeczno-kulturowej
  • Guerilla Marketing w animacji społeczno-kulturowej
  • Muzyka w wychowaniu z elementami muzykoterapii
  • Kultura muzyczna współczesnej młodzieży
  • Kultura medialna
  • Kultura popularna
  • Swoboda i przymus w wychowaniu,
  • Wybrane wartości w wychowaniu na podstawie wybranych tekstów K. Wojtyły
  • Myślenie o wychowaniu sensu largo na podstawie wybranych tekstów M. Schelera

 

Motto:

NIE MA RZECZY NIEMOŻLIWYCH

 

Inne:

Jestem pedagogiem, menadżerem i muzykiem. Posiadam doświadczenie w towarzyszeniu osobom w procesie rozwoju: diagnozowanie, pomoc w wyznaczaniu celów i tworzenia strategii ich osiągania, budowanie sposobów pokonywania barier, ewaluacja procesu.