dr Bartłomiej Gołek
Stanowisko: adiunkt
Zakład Pedagogiki Ogólnej i Filozoficznej
tel. 12 622 39 25
e-mail: bartlomiej.golek@uj.edu.pl
Wykształcenie:
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki
Zainteresowania naukowo-badawcze:
pedagogika ogólna, pedeutologia, wychowanie estetyczne
Projekty badawcze:
Zrealizowane:
-
Stan, kształtowanie i zaspokajanie potrzeb poznawczych nauczycieli;
-
Opracowanie i udostępnienie spójnego pakietu narzędzi diagnostycznych i materiałów dydaktycznych wspomagających proces rozpoznawania predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów.
Wykaz ważniejszych publikacji:
Monografie:
-
B. Gołek, Poznawcze potrzeby nauczycieli, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010
-
B. Gołek, E. Wysocka, Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ). Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły gimnazjalnej, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Kraków 2011
Rozdziały w pracach zbiorowych:
-
B. Gołek, Samokształcenie nauczycieli a ich kompetencje zawodowe [w:] Kompetencyjny kontekst warsztatu pracy nauczyciela, red. P. Barczyk, G. Paprotna, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda, Mysłowice 2010, stron 11.
-
B. Gołek, Formy doskonalenia zawodowego nauczycieli oferowane przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie [w:] Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, red. T. Aleksander, tom 1, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom 2010, stron 9.
-
B. Gołek, J. Olszewska-Gniadek, Treści, metody i formy animacji kulturalnej w środowisku lokalnym [w:] Aktywizacja kulturalno-oświatowa i społeczno-gospodarcza środowisk lokalnych, red. J. Bomba, J. Hampel, Europejski Fundusz Społeczny, ADV Studio Tomasz Gut, Siedlce 2010, stron 16.
-
B. Gołek, Kompetencje poznawcze pedagogów [w:] Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów, red. A. Sajdak, D. Skulicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, stron 6.
-
B. Gołek, Kulturotwórcze oddziaływanie instytutów zakonnych [w:] Chrześcijańskie inspiracje w pedagogice, red. J. Kostkiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011, stron 11.
-
B. Gołek, Miejsce wiedzy ogólnej i wiedzy z pedagogiki ogólnej w systemie wiedzy nauczyciela [w:] Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna, red. M. Myszkowska-Litwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011, stron 14.
-
B. Gołek, Pedagogia pijarów [Zakonu Kleryków Regularnych Ubogich Matki Bożej Szkół Pobożnych] [w:] Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, tom 1, red. J. Kostkiewicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012, stron 30.
-
B. Gołek, Znaczenie potrzeb poznawczych w rozwoju człowieka i ich rola w procesie nauczania [w:] Poznawanie świata w edukacji dziecka, red. K. Gąsiorek, I. Paśko, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Kraków 2012, stron 18.
-
B. Gołek, Rola przeżycia estetycznego w procesie samowychowania człowieka dorosłego [w:] Podstawy edukacji. Sfera wartości i zasad, red. A. Gofron, K. Motyl, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013, stron 10.
-
B. Gołek, Potrzeby poznawcze nauczycieli związane z ich pracą dydaktyczno-wychowawczą [w:] Nowy nauczyczyciel – nowa edukacja, red. M. Lejzerowicz, T. Stankiewicz, M. Krasnodębski, Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin, Warszawa 2014, stron 15. [ISBN: 978-83-61140-45-0]
-
B. Gołek, Die erwarteten Persӧnlichkeitseigenschaften eines Hochschullehrers [w:] Geschichte, Verantwortung, Vorbild, Jens Blecher, Peter Gutjahr-Lӧser, Dieter Schulz (Hrsg.), LEIPZIGER UNIVERSITÄTSVERLAG GMBH 2014, s. 197-206, stron 10. [ISBN 978-3-86583-904-6, ISSN 1439-1805]
-
B. Golek, Kompetencje pedagogiczne współczesnego nauczyciela [w:] Nauczyciel - między etosem a presją rzeczywistości. Tom 1 Wielowymiarowość kompetencji współczesnego nauczyciela, red. A. Kwatera, S. Kowal, E. Zawisza-Masłyk, Wydawnictwo internetowe e-bookowo, Kraków-Będzin 2015, s. 37-46, ISBN 978-83-7859-611-0 (wersja drukowana), ISBN 978-83-7859-609-7 (e-book).
-
B. Gołek, O potrzebie aktywności poznawczej nauczycieli w społeczeństwie opartym na wiedzy [w:] Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni informacyjnej, red. M. Z. Babiarz, K. Bidziński, A. Giermakowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2016, s. 179-187, ISBN 978-83-8095-070-2.
-
B. Gołek, Kształtowanie potrzeb poznawczych młodzieży w społeczeństwie opartym na wiedzy [w:] Edukacja jutra, red. A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2017, ISBN
Artykuły:
- B. Gołek, Równoważenie działalności dydaktycznej i wychowawczej w pracy nauczyciela, „Hejnał Oświatowy” 2005, nr 3, stron 3.
- B. Gołek, Uniwersytet przestrzenią wolności, „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie”, nr 8, Kraków 2008, stron 6.
- B. Gołek, Wychowanie salezjańskie, „Pedagogika Katolicka” 2008, nr 2, stron 15.
- B. Gołek, Aktywność poznawcza nauczycieli – stan, zakresy, uwarunkowania, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 2009, tom LXII, Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, stron 17.
- B. Gołek, Sergiusz Hessen – pedagogika jako filozofia stosowana, „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie”, nr 9, Kraków 2009, stron 14.
- B. Gołek, Nie bądźmy z siebie zadowoleni. Refleksja i samokrytyka w pracy nauczyciela, „Hejnał Oświatowy” 2010, nr 1, stron 3.
- B. Gołek, Współczesny wymiar pijarskiego dzieła wychowawczego. Doświadczenia polskie, „Pedagogika Katolicka” 2012, nr 2, stron 10.
- B. Gołek, Pädagogische Dimension des ästhetischen Erlebnisses, „BÖKWE“ („Berufsverband Österreichischer Kunst – und Werkerzieherlnnen“) 2012, nr 4, stron 2.
- B. Gołek, Samokształtowanie się praktyków pedagogicznych, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych PAN” 2013, Tom LXVI, Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, stron 19, ISSN 0079-3418.
- B. Gołek, Kompetencje współczesnego nauczyciela (wybrane obszary), „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych PAN” 2014, Tom LXVII, Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, s. 87-103, stron 17, ISSN 0079-3418.
- B. Gołek, O potrzebie samokształcenia i samowychowania młodzieży (refleksje związane ze środowiskiem wiejskim), „Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych” 2014, nr 3, s. 11-22, stron 12, ISSN 2300-0902. [Notes on the need for self-education of youth with special reference to the rural environment]
- B. Gołek, Желательные качества личности вузовского преподавателя: некоторые аспекты, „Психология образования в поликультурном пространстве” Елец, 2016, tom 1 (nr 33), s. 35 – 43, ISNN 2073-8439.
- B. Gołek, Kilka uwag o kompetencjach pedagogicznych współczesnego nauczyciela, „Hejnał Oświatowy” 2016, nr 8-9/155, s. 3-5, ISSN 1233-7609.
- B. Gołek, Samokształtowanie człowieka jako wartość poznawcza pedagogiki/dydaktyki ogólnej, „Chowanna” 2016, T. 2 (47): Natura vs kultura, s. 97-111, ISSN 0137-706X.
- B. Gołek, Pożądane cechy osobowości współczesnego nauczyciela akademickiego, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” PAN 2016, Tom LXIX, Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, s. 133-143, stron 11, ISSN 0079-3418.
- B. Gołek, Samokształcenie i samowychowanie młodzieży jako wyzwanie współczesności, „Konteksty Pedagogiczne” 2017, nr 1(), s. , ISSN 2300-6471.
Recenzje:
- Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, red. H. Sowińska, R. Michalak, Kraków 2004, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, recenzja, „Hejnał Oświatowy” 2005, nr 1, stron 2.
- K. Denek, Ku dobrej edukacji, Toruń-Leszno 2005, Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”, recenzja, „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie”, nr 7, Kraków 2006, stron 6.
- M. Myszkowska-Litwa, Wychowanie intelektualne w teorii dydaktycznej i praktyce edukacyjnej, Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, recenzja, „Hejnał Oświatowy” 2007, nr 3, stron 1.
- B. Dobrowolska, Kompetencje nauczyciela a postawy twórcze uczniów. Studium badawcze, Siedlce 2008, recenzja, „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie”, nr 9, Kraków 2009, stron 4.
- A. Żywczok, Aksjologia odkrycia naukowego – studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych, Toruń 2009, Wydawnictwo Adam Marszałek, recenzja, „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje” 2010, nr 2, stron 3.
- J. Majda, Sejm w krakowskim Parku Jordana, Drukarnia Pijarów, Kraków 2010, recenzja, „Hejnał Oświatowy” 2011, nr 12, stron 3.
- Jestem aktywny – będę przedsiębiorcą. Popularyzacja Innowacyjnych Klubów Przedsiębiorczości oraz metodyki TRIZ. Materiały metodyczne Projektu. Pod redakcją Ireny Stańczak, Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transferu Technologii, Kielce 2012; recenzja, „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie”, nr 12/13, Kraków 2014, s. 296-298.
Inne:
- B. Gołek, M. Noga, Tematyka dotycząca studentów i studiowania zawarta w publikacjach – wybór [w:] Studenci we wspólnocie akademickiej, red. D. Skulicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, stron 8.
- B. Gołek, Sprawozdanie z konferencji „Animacja kultury w środowiskach lokalnych” Kraków 13 czerwca 2009, „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie”, nr 9, Kraków 2009, stron 3.
- B. Gołek, Sprawozdanie z IV Kongresu Historyków Wsi i Ruchu Ludowego, Warszawa 1-3 września 2010, „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie”, nr 10/11, Kraków 2011, stron 3.
- B. Gołek, Ł. Jawny, Sprawozdanie z konferencji „Młodzież w gospodarstwach rodzinnych i na obszarach wiejskich Europy” Kraków 3-5 VII 2014 r., „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie” nr 14/15, Kraków 2016, s. 207-208, ISBN 978-83-945169-0-1.
- „Roczniki Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział w Krakowie” nr 14/15, Kraków 2016, stron 220; redaktor tomu: B. Gołek; ISBN 978-83-945169-0-1.
Prowadzone dotychczas przedmioty:
Metodologia pedagogiki i badań pedagogicznych, Metody i techniki badań z elementami metodologii badań pedagogicznych, Wprowadzenie do pedagogiki, Dyskursy we współczesnej pedagogice, Wybrane zjawiska kultury współczesnej, Badania antropologiczne w środowisku lokalnym, Upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie kulturowym, Seminarium dyplomowe, Seminarium magisterskie
Członkostwo:
członek Zarządu Ludowego Towarzystwa Naukowo-Kulturalnego Oddział im. Włodzimierza Tetmajera w Krakowie