Wykształcenie
- Magisterium z nauczania początkowego w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Studia filozoficzno - teologiczne w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
- Studia doktoranckie w Instytucie Pedagogiki UJ.
- Doktorat z nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na Wydziale Filozoficznym UJ, w Instytucie Pedagogiki.
Zainteresowania naukowo-badawcze
- teoria szkoły
- pedagogika szkoły
- pedagogika ogólna
- analiza porównawcza teoretycznych koncepcji pedagogicznych
- pedagogika porównawcza
- pedeutologia
- edukacja wczesnoszkolna
- dzieje myśli pedagogicznej
Wykaz ważniejszych publikacji
Monografie
- Marek Kościelniak, Zrozumieć Rogersa. Studium koncepcji pedagogicznych Carla R. Rogersa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003
- Marek Kościelniak, Marko Radovan (red.), Lifelong learning today. New areas. Contexts. Practices, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
- Marek Kościelniak, Marko Radovan (red.), Learning and education in community. The role of schools and community organisations, Ljubljana University Press, Faculty of Arts, Ljubljana 2015
Rozdziały w pracach zbiorowych
- Marek Kościelniak, O dzieciach przejawiających notoryczne zachowania agresywne, w: Powstrzymać agresję u progu szkoły, red. J. Danilewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. (11 stron)
- Marek Kościelniak, Philosophical Aspects of Quality Teaching, w: red. S. Vaitekunas, Spring University. Changing Education in Changing Society, Klaipeda University Lithuania, Klaipeda 2006.
- Marek Kościelniak, „Jakość” i „efektywność” nauczania w hybrydalnej rzeczywistości edukacyjnej „ery Hermesa”, w: J. Danilewska (red.), Wspólnota pedagogicznego niepokoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
- Marek Kościelniak, Wirtualne wspólnoty edukacyjne - realna, czy utopijna perspektywa edukacyjna?, w: J. Danilewska (red.), Wspólnota pedagogicznego niepokoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
- Marek Kościelniak, E-Inclusion and the Hopes for Humanisation of e-Society, w: Tony Bonfield, John Doyle, Siegfried Kiefer (eds.), Social Inclusion and Exclusion in Education. Texts from the European Intensive Programme SINEX, State College of Teacher Education in Linz, Linz 2008.
- Marek Kościelniak, Kompetencje zawodowe a osobowość pedagoga, [w]: A. Sajdak, D. Skulicz, (red.), Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
- Marek Kościelniak, Anna Gaweł, Health Education in Teacher Education and professional Development, w: J.T. Karlovitz (red.), Questions and Perspectives in Education, International Institute s.r.o., Komarno 2013.
- Marek Kościelniak, Kompetencje nauczycielskie związane z troską o motywację uczenia się uczniów/studentów w ramach paradygmatu humanistycznego, w realnym i wirtualnym środowisku uczenia się, w: Kazimierz Denek, Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz (red.), „Edukacja jutra”, Oficyna Wydawnicza “Humanitas”. Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2014.
Artykuły
- Marek Kościelniak, Pedagogiczne doświadczenie wolności, Horyzonty wychowania, 5/2006 (10), Akademia Ignatianum w Krakowie, Instytut Nauk o Wychowaniu, Kraków 2006.
- Marek Kościelniak, Media a wychowanie, Rodzina Przyszłością świata? W kręgu zamyśleń nad rodziną, Colloquia disputationes 10, Andrzej Pryba (red.), UAM Wydział Teologiczny, Poznań 2009.
- Marek Kościelniak, Anna Sajdak, Teacher competences and skills for enhancement of learners motivation within constructivism-based blended learning. International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning. Vol. 24, Nos. 3/4, 2014.
- Marek Kościelniak, Pytanie Dietricha Bennera o pedagogiczną legitymację szkoły, Horyzonty Wychowania, Vol 14, No 31 (2015), s. 75 - 94. Akademia Ignatianum w Krakowie, Instytut Nauk o Wychowaniu, Kraków 2015.
- Marek Kościelniak, Robert Zych, Verantwortung in der philosophischen Reflexion von Josef Tischner, Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne, t. 16 (2015), Bielsko Biała 2015.
Prowadzone dotychczas przedmioty
- Wybrane zagadnienia współczesnej kultury i cywilizacji,
- Media w edukacji,
- Kultura masowa,
- Współczesne nurty i kierunki w pedagogice,
- Złożone konteksty trudności wychowawczych,
- Pedagogika ogólna,
- Dzieciństwo w erze ponowoczesnej,
- Pedagogika porównawcza,
- Pedagogika społeczna,
- Pedagogika niekonwencjonalna,
- Teoretyczne podstawy wychowania,
- Współczesne systemy pedagogiczne,
- Teorie szkoły,
- Pedagogika szkolna,
- Współuzależnienia,
- Dyskursy we współczesnej pedagogice,
- Elementy projektowania pracy pedagoga,
- Aksjologiczne problemy współczesnego wychowania i kształcenia,
- seminaria licencjackie,
- seminaria magisterskie.