Dorobek naukowy
Artykuły w czasopismach zagranicznych z listy Journal Citation Reports (lista “A” MNiSW)
- Świtaj, P., Grygiel, P., Chrostek, A., Nowak, I., Wciórka, J., & Anczewska, M. (2017). The relationship between internalized stigma and quality of life among people with mental illness: are self-esteem and sense of coherence sequential mediators? Quality of Life Research, 1-8.
- McKay, A. S., Grygiel, P., & Karwowski, M. (2017). Connected to Create: A Social Network Analysis of Friendship Ties and Creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1-11.
- Grygiel, P., Humenny, G., & Rebisz, S. (2016). Using the de Jong Gierveld loneliness scale with early adolescents: Factor structure, reliability, stability, and external validity. Assessment, 1-15.
- Grygiel, P., Modzelewski, M., & Pisarek, J. (2016). Academic self-concept and achievement in Polish primary schools: cross-lagged modelling and gender-specific effects. European Journal of Psychology of Education, 1-23.
- Chrostek, A., Grygiel, P., Anczewska, M., Wciórka, J., & Świtaj, P. (2016). The intensity and correlates of the feelings of loneliness in people with psychosis. Comprehensive Psychiatry, 70, 190-199.
- Świtaj, Piotr, Chrostek, A., Grygiel, P., Wciórka, J., & Anczewska, M. (2016). Exploring Factors Associated with the Psychosocial Impact of Stigma Among People with Schizophrenia or Affective Disorders. Community Mental Health Journal, 52(3), 370–378.
- Świtaj, P., Grygiel, P., Anczewska, M., & Wciórka, J. (2015). Experiences of discrimination and the feelings of loneliness in people with psychotic disorders: The mediating effects of self-esteem and support seeking. Comprehensive Psychiatry, 59, 73–79.
- Grygiel, P., Humenny, G., Rębisz, S., Bajcar, E., & Świtaj, P. (2014). Peer Rejection and Perceived Quality of Relations With Schoolmates Among Children With ADHD, 1-14. Journal of Attention Disorders.
- Świtaj, P., Grygiel, P., Anczewska, M., & Wciorka, J. (2014). Loneliness mediates the relationship between internalised stigma and depression among patients with psychotic disorders. International Journal of Social Psychiatry, 60(8), 733–740.
- Grygiel, P., Humenny, G., Rebisz, S., Świtaj, P., & Sikorska, J. (2013). Validating the Polish adaptation of the 11-Item De Jong Gierveld Loneliness Scale. European Journal of Psychological Assessment, 29(2), 129–139.
- Świtaj, Piotr, Anczewska, M., Chrostek, A., Grygiel, P., Prot-Klinger, K., Choma, M., & Wciórka, J. (2013). The sense of coherence as a predictor of the scope and impact of stigma experiences among people with mental illnes. Psychiatry Research, 209(2), 249–251.
- Świtaj, Piotr, Grygiel, P., Wciórka, J., Humenny, G., & Anczewska, M. (2013). The Stigma subscale of the Consumer Experiences of Stigma Questionnaire (CESQ): A psychometric evaluation in Polish psychiatric patients. Comprehensive Psychiatry, 54(6), 713–719.
- Świtaj, Piotr, Wciórka, J., Grygiel, P., Anczewska, M., Schaeffer, E., Tyczyński, K., & Wiśniewski, A. (2012). Experiences of stigma and discrimination among users of mental health services in Poland. Transcultural Psychiatry, 49(1), 51–68.
- Świtaj, P., Wciórka, J., Smolarska-Świtaj, J., & Grygiel, P. (2009). Extent and predictors of stigma experienced by patients with schizophrenia. European Psychiatry, 24(8), 513–520.
Artykuły w czasopismach spoza listy „A” MNiSW oraz monografiach
- Skórska P., Świst K. Grygiel P., Humenny G., Modzelewski M., Dolata R. (2017), Czy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej potrafią bezstronnie ocenić osiągnięcia dziewczynek i chłopców z języka polskiego?, Edukacja, przyjęte do druku, 1-19.
- Grygiel, P. (2016). Dynamika poczucia integracji z rówieśnikami w klasach 3–6 szkoły podstawowej. Model latentnych krzywych rozwojowych. Edukacja, 3(138), 57–74.
- Grygiel, P. (2016). Test podłużnej niezmienności modelu podwójnego czynnika na przykładzie Kwestionariusza poczucia integracji rówieśniczej. Edukacja, 2(137), 79–99.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2016). Samotność a poczucie integracji z rówieśnikami klasowymi – jeden czy dwa typy doświadczenia? W: B. Niemierko & M. K. Szmigel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli (s. 306–332). Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2016). Trajectories of Religiosity: A Latent Class Growth Analysis. W: K. M. Słomczynski & I. Wysmułek (red.), Social inequality and the life course: Poland’s transformative years 1988-2013 (s. 173–190). Warsaw: IFiS Publishers.
- Grygiel, P. (2015). Test ukrytej struktury kwestionariusza „Poczucie Integracji Rówieśniczej”. Częściowo konfirmacyjny model podwójnego czynnika z ładunkami krzyżowymi. W: B. Niemierko & M. K. Szmigel (red.), Zastosowania diagnozy edukacyjnej (s. 438–458). Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2015). Efektywność nauczania a relacje rówieśncize. W: R. Dolata, A. Hawrot, G. Humenny, A. Jasińska-Maciążek, M. Koniewski, P. Majkut, … A. Otręba-Szklarczyk (red.), (Ko)warianty efektywności nauczania. Wyniki badania w klasach IV-VI (s. 85–116). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Grygiel, P., Piotr Świtaj, & Grzegorz Humenny. (2015). Zróżnicowane funkcjonowanie pozycji testowych skali stygmatyzacji z Kwestionariusza piętna i dyskryminacji. W: A. Pokropek (red.), Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania (s. 351–366). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Humenny, G., & Grygiel, P. (2015). Poza ścisłą jedno- i wielowymiarowość. Struktura czynnikowa skali samotności de Jong Gierveld wśród dzieci. W: A. Pokropek (red.), Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania (s. 400–424). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Humenny, G., & Grygiel, P. (2015). Wielowymiarowa struktura latentna w perspektywie analizy czynnikowej. W A. Pokropek (red.), Modele cech ukrytych w badaniach edukacyjnych, psychologii i socjologii. Teoria i zastosowania (s. 130–165). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Jarnutowska, E., & Grygiel, P. (2015). O pracach domowych - czy więcej znaczy lepiej? W: R. Dolata, P. Grygiel, D. M. Jankowska, E. Jarnutowska, A. Jasińska-Maciążek, M. Karwowski, … J. Pisarek (red.), Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI (s. 96–110). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Pisarek, J., & Grygiel, P. (2015). Czy warto dbać o samoocenę szkolną uczniów? W: R. Dolata, P. Grygiel, D. M. Jankowska, E. Jarnutowska, A. Jasińska-Maciążek, M. Karwowski, … J. Pisarek (red.), Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI (s. 72–84). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Pisarek, J., Jarnutowska, E., & Grygiel, P. (2015). Jak udzielać informacji zwrotnej uczniom? W: R. Dolata, P. Grygiel, D. M. Jankowska, E. Jarnutowska, A. Jasińska-Maciążek, M. Karwowski, … J. Pisarek (red.), Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI (s. 85–95). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Grygiel, P., Humenny, G., Świtaj, P., Rębisz, S., & Anczewska, M. (2014). Between Isolation and Loneliness: Social Networks and Perceived Integration with Peers of Children Diagnosed with ADHD in Regular Classrooms. W: N. Popov, C. Wolhuter, K. Skubic Ermenc, G. Hilton, J. Ogunleye, & O. Chigisheva (red.), Education’s Role in Preparing Globally Competent Citizens (s. 303–310). Sofia: Bulgarian Comparative Education Society.
- Grygiel, P., Świtaj, P., Anczewska, M., Sikorska, J., Humenny, G., & Rębisz, S. (2013). Loneliness and depression among Polish university students: preliminary findings from a longitudinal study. W: N. Popov, C. Wolhuter, P. Almeida, G. Hilton, J. Ogunleye, & O. Chigisheva (red.), Education in One World Perspectives from Different Nations (s. 286–292). Sofia: Bulgarian Comparative Education Society.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2013). Przemiany niedzielnych praktyk religijnych polskich katolików w perspektywie 20 lat longitudinalnych badań POLPAN (z wykorzystaniem modeli latentnych krzywych rozwojowych),. W: H. Mielicka-Pawłowska (red.), Religijne wymiary życia społecznego (s. 316–333). Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
- Grygiel, P., & Grzesik, A. (2013). Uwarunkowania przekonań i praktyk religijnych w populacji osób starszych. W H. Mielicka-Pawłowska (ded.), Religijne wymiary życia społecznego (s. 208–219). Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2012). Longitudinal Investigation of Religiosity Trajectories: A Latent Class Growth Analysis. International Journal of Sociology, 42(4), 33–55. doi: 10.2753/IJS0020-7659420402.
- Humenny, G., & Grygiel, P. (2011). Czynniki warunkujące losy absolwentów studiów I stopnia - przykład województwa podkarpackiego. Rocznik Lubuski, 37(2), 2011–230.
- Świtaj, P., Wciórka, J., Grygiel, P., Smolarska-Switaj, J., Anczewska, M., & Grzesik, A. (2011). Experience of stigma by people with schizophrenia compared with people with depression or malignancies. The Psychiatrist, 35(4), 135–139. doi: 10.1192/pb.bp.110.029579.
- Grygiel, P. (2010). Doświadczenie samotności - próba analizy ilościowej. W: S. Grotowska (red.), Doświadczenia zmian społecznych (s. 150–176). Kraków: Nomos.
- Świtaj, P., Wciórka, J., Grygiel, P., Smolarska-Świtaj, J., Anczewska, M., & Chrostek, A. (2010). Częstość doświadczeń stygmatyzacji u chorych na schizofrenię w porównaniu do pacjentów z innymi problemami zdrowotnymi. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 19(5), 269–274.
- Grygiel, P. (2010). Doświadczenie samotności - próba analizy ilościowej. W: S. Grotowska (red.), Doświadczenia zmian społecznych (s. 150–176). Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2010). Społeczne uwarunkowania sukcesu edukacyjnego podkarpackich maturzystów. W: P. Grygiel & G. Humenny (red.), Między migracją a szarą strefą – formy adaptacji zawodowej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Zbiór artykułów (s. 152–172). Rzeszów: BD Center.
- Grygiel, P., Humenny, G., & Grzesik, A. (2010). Etyka życia seksualnego w świadomości mieszkańców Podkarpacia. W: J. Baniak (red.), W poszukiwaniu sensu: o religii, moralności i społeczeństwie (s. 264–291). Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
- Grygiel, P. (2010). Duchowość (spirituality) jako przedmiot badań i analiz socjologicznych : analiza cytowań bibliograficznych. W: M. Libiszowska-Żółtkowska & S. Grotowska (red.), Religijność i duchowość dawne i nowe formy (s. 231–261). Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
- Grygiel, P., Humenny, G., & Rębisz, S. (2009). Analiza bibliometryczna jako narzędzie badania efektywności nauczycieli akademickich. Przykład Uniwersytetu Rzeszowskiego. Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, 3(7), 65–84.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2009). Kompetencje i umiejętności mieszkańców województwa podkarpackiego. W: E. Wojnicka (red.), Podkarpacki monitoring rynku pracy. Raport 2 (s. 77–107). Rzeszów: Instytut Gospodarki Wyższe Szkoły Informatyki i Zaczadzenia w Rzeszowie.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2009). Kwalifikacje i umiejętności poszukiwane przez pracodawców Podkarpacia. W: E. Wojnicka (red.), Podkarpacki monitoring rynku pracy. Raport 2 (s. 109–131). Rzeszów: Instytut Gospodarki Wyższe Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2009). Zapotrzebowanie na kwalifikacje i umiejętności wśród pracodawców z województwa podkarpackiego. W: E. Wojnicka (red.), Podkarpacki monitoring rynku pracy. Raport 3 (s. 97–117). Rzeszów: Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2009). Zestawienie wyników badań jakościowych i ilościowych dotyczących zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności pracowników w województwie podkarpackim. W: E. Wojnicka (red.), Podkarpacki monitoring rynku pracy. Raport 3 (s. 119–148). Rzeszów: Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
- Grygiel, P., & Wojakowski, D. (2009). Chrześcijaństwo wspólnotowość – glokalizacja. W: P. Grygiel & D. Wojakowski (red.), Współczesność wspólnot chrześcijańskich w perspektywie socjologicznej (s. 13–26). Rzeszów: Instytut Teologiczno-Pastoralny im. Jana Pawła II w Rzeszowie, Instytut Socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2008). Zapotrzebowanie na kwalifikacje i umiejętności w województwie podkarpackim. W: E. Wojnicka (red.), Podkarpacki monitoring rynku pracy. Raport 1 (s. 82–117). Rzeszów: Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
- Grygiel, P. (2007). Tożsamość ideologiczna: międzygeneracyjny przekaz wartości aksjologiczno-kulturowych. Pedagogika Społeczna, (1), 115–130.
- Grygiel, P. (2007). Kulturowy i ekonomiczny wymiar deklaracji wyborczych mieszkańców Rzeszowa. W: M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia w badaniach rzeszowskiego ośrodka socjologicznego (s. 93–105). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Grygiel, P. (2007). Między skutecznością a autorytaryzmem preferencje ustrojowe małych i średnich miast. W: K. Kasianiuk (red.), Lider, manager, oportunista – współczesne koncepcje przywództwa (s. 217–233). Warszawa: Collegium Civitas.
- Grygiel, P. (2007). Znaczenie przypisywane religii w życiu codziennym a postawy wobec integracji Polski ze strukturami Unii Europejskiej. W: M. Libiszowska-Żółtkowska (red.), Religia i religijność w warunkach globalizacji (s. 345–375). Kraków: Zakład Wydawniczy „NOMOS”.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2007). Praca tymczasowa w perspektywie kadry zarządzającej MŚP w województwie podkarpackim. W: H. Sobocka-Szczapa (red.), Czas na pracę praca na czas. Wyniki analiz i badań w województwie podkarpackim (s. 203–224). Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
- Grygiel, P. (2006). System wartości społeczeństwa polskiego w kontekście badań międzynarodowych skala wartości Shaloma Schwartza w Europejskim Sondażu Społecznym 2001/2002. Socjologia Religii, (4), 113–129.
- Grygiel, P. (2006). Zawody nadwyżkowe i deficytowe w województwie podkarpackim w latach 20002004. W: A. Grzesik, P. Grygiel, & G. Humenny (red.), Monitoring zawodów jako instrument rynku pracy (s. 143–174). Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
- Grygiel, P., & Soliński, T. (2006). Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. W: A. Grzesik, P. Grygiel, & G. Humenny (red.), Monitoring zawodów jako instrument rynku pracy (s. 175–184). Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
- Grygiel, P., & Grzesik, A. (2005). Konserwatyzm i demokracja: przyczynek do dyskusji o różnych wymiarach normatywnej percepcji ładu społecznego. Poznańskie Studia Teologiczne, (19), 197–215.
- Grygiel, P. (2005). Jakiego państwa oczekują Polacy? W: A. Cypryś, A. Garbarz, & A. Szluz (red.), Jakie państwo? (s. 205–224). Rzeszów: Instytut Teologiczna‐Pastoralny w Rzeszowie oraz Wydział Nauk Historycznych i Społecznych UKSW w Warszawie.
- Grygiel, P. (2005). Strategia lizbońska a nowy model społeczny Podkarpacia. W: E. Wojnicka (red.), Młodzi Podkarpacia wobec Strategii Lizbońskiej (s. 33–45). Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2005). Podkarpacki monitoring zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Główne założenia i idee. W: S. Solecki (red.), Rola doradcy zawodowego procesie promowania przedsiębiorczości i samozatrudnienia (s. 107–120). Przemyśl: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Przemyślu.
- Grygiel, P., & Humenny, G. (2005). Ranking zawodów nadwyżkowych i deficytowych w kontekście ofert pracy zgłaszanych do urzędów pracy na terenie województwa podkarpackiego. W: S. Solecki (red.), Rola doradcy zawodowego procesie promowania przedsiębiorczości i samozatrudnienia (s. 121–142). Przemyśl: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Przemyślu.
- Broszkiewicz, W., Grzesik, A., & Grygiel, P. (2004). Lokalne środki masowego przekazu w Rzeszowie i ich obrońcy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Socjologia, 1, 124–148.
- Grygiel, P., Grzesik, A., & Michno, J. (2004). Mentalne uwarunkowania postaw pracowników wielkoprzemysłowych wobec integracji europejskiej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Socjologia, 1, 46–66.
- Grygiel, P. (2004). Religijność i polityka: aksjologiczny kontekst preferencji politycznych mieszkańców Rzeszowa. Teologia Praktyczna, (5), 221–244.
- Grygiel, P., & Grzesik, A. (2004). Ideowe korelaty orientacji politycznych - lokalna scena polityczna: partie i ich sympatycy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Socjologia, 1, 67–81.
- Grzesik, A., & Grygiel, P. (2004). Przemiany wartości prorodzinnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Socjologia, 1, 149–165.
- Horbaczek, R., Grygiel, P., & Grzesik, A. (2004). Alienacja polityczna mieszkańców Podkarpacia : uwarunkowania i konsekwencje zjawiska. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Socjologia, 1, 93–123.
- Grzesik, A., & Grygiel, P. (2003). Więź młodzieży polskiej z parafią we Lwowie (na podstawie wyników badań socjologicznych). Socjologia Religii, 1, 143–151.
- Grygiel, P., & Grzesik, A. (2003). Społeczna reprodukcja autorytaryzmu na przykładzie mieszkańców Rzeszowa. W: M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia na początku XXI wieku. Studia socjologiczne (s. 63–82). Rzeszów: Wydawnictwo „Mana”.
- Grygiel, P., & Grzesik, A. (2003). Społeczno-gospodarcza kondycja województwa podkarpackiego na tle kraju. W: M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia na początku XXI wieku. Studia socjologiczne (s. 56–95). Rzeszów: Wydawnictwo „Mana”.
- Grygiel, P., Grzesik, A., & Malikowski, M. (2003). Powiaty województwa podkarpackiego: próba klasyfikacji. W: M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia na początku XXI wieku. Studia socjologiczne (s. 96–128). Rzeszów: Wydawnictwo „Mana”.
- Grygiel, P., Grzesik, A., & Malikowski, M. (2003). Rzeszów w opiniach jego mieszkańców. W: M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia na początku XXI wieku. Studia socjologiczne (s. 7–33). Rzeszów: Wydawnictwo „Mana”.
- Grygiel, P., Grzesik, A., & Wargcki, M. (2003). Barometr nastrojów przedakcesyjnych w województwie podkarpackim. W: M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia na początku XXI wieku. Studia socjologiczne (s. 186–201). Rzeszów: Wydawnictwo „Mana”.
- Grzesik, A., & Grygiel, P. (2003). Wartości i interesy. Społeczny wymiar orientacji politycznych. W: M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia na początku XXI wieku. Studia socjologiczne (s. 208–225). Rzeszów: Wydawnictwo „Mana”.
- Grzesik, A., & Grygiel, P. (2002). Tradycjonalizm moralny jako składnik eurorealizmu. Poznańskie Studia Teologiczne, 13, 221–236.
- Grygiel, P., & Grzesik, A. (2002). Mentalność społeczna eurosceptyków. W: M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia na przełomie wieków. Studia socjologiczne (s. 195–207). Rzeszów: Wydawnictwo „Mana”.
- Grygiel, P., & Grzesik, A. (2002). Orientacje życiowe a postawy wobec integracji europejskiej. W: J. Baniak (red.), Katolicyzm polski na przełomie wieków : teologiczny, instytucjonalny i wspólnotowy wymiar Kościoła. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
- Grygiel, P., & Grzesik, A. (2002). Współpraca euroregionalna - społeczny bilans zysków i strat. W: C. Sadowska-Snarska (red.), Problemy rozwoju przygranicznych regionów wschodniej Polski (s. 133–152). Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej.
- Grzesik, A., & Grygiel, P. (2002). Współpraca euroregionalna w perspektywie integracji europejskiej. W: C. Sadowska-Snarska (red.), Problemy rozwoju przygranicznych regionów wschodniej Polski (s. 153–171). Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej.
- Grygiel, P., & Grzesik, A. (2001). W stronę niewidzialnego? O religijności młodzieży końca wieku. W: J. Baniak (red.), Katolicyzm polski na przełomie wieków: mity, rzeczywistość, obawy, nadzieje (s. . 237‐265). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
- Grzesik, A., & Grygiel, P. (2001). Religia a zasady moralne młodzieży akademickiej dynamika przemian. W: J. Baniak (red.), Katolicyzm polski na przełomie wieków: mity, rzeczywistość, obawy, nadzieje (s. 267‐280). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
- Grzesik, A., & Grygiel, P. (1999). Retoryzacja prawdy? Kościół wobec wymagań nowoczesnej codzienności. Przegląd Religioznawczy, 1, 107‐128.
- Grzesik, A., Grygiel, P., & Piegza, J. (1997). Obszary wiejskie południowo-wschodniej Polski w okresie przemian społeczno-gospodarczych lat 90tych. Rynek Pracy, (11), 22–42.
- Grygiel, P. (1997). Formy zaradności mieszkańców wsi a strategie przeciwdziałania bezrobociu. W: M. Malikowski, A. Grzesik, & S. Solecki (red.), Strategia dla rzeszowskiej wsi. Studium socjologiczne (s. 123–149). Rzeszów: Wydawnictwa „Mana”.
- Malikowski, M., Grzesik, A., & Grygiel, P. (1997). Strategia rozwojowa dla rzeszowskiej wsi. W: Z. Stachowski & K. Szczepański (red.), Szanse i bariery w rozwoju gmin (s. 47–62). Tyczyn: Regionalne Towarzystwo Rolno‐Przemysłowe „Dolina Strugu”.
- Malikowski, M., Grzesik, A., Grygiel, P., & Piegza, J. (1997). Możliwości aktywizacji mieszkańców wsi. Szanse i bariery rozwoju. W: M. Malikowski, A. Grzesik, & S. Solecki (red.), Strategia dla rzeszowskiej wsi. Studium socjologiczne (s. 183–199). Rzeszów: Wydawnictwa „Mana”.
- Grzesik, A., Piegza, J., & Grygiel, P. (1997). Społeczno-zawodowe problemy wsi małopolskiej lat dziewięćdziesiątych. W: M. Malikowski (red.), Problemy społeczne w okresie zmian systemowych (s. 316–329). Rzeszów: Wydawnictwo „Mana”.
- Grygiel, P. (1996). Psychospołeczne konsekwencje bezrobocia na tle oceny przemian strukturalnych w Polsce i stosunku do urzędów pracy. W: M. Malikowski & A. Grzesik (red.), Bezrobotni absolwenci szkół ponadpodstawowych Polski Południowo-Wschodniej (s. 103–118). Rzeszów: Wydawnictwo „Mana”.
- Grygiel, P., Solecki, S., & Grzesik, A. (1997). Oceny i wizje wsi w opinii przedstawicieli władz samorządowych oraz aktywu wiejskiego. W: M. Malikowski, A. Grzesik, & S. Solecki (red.), Strategia dla rzeszowskiej wsi. Studium socjologiczne (s. 169–181). Rzeszów: Wydawnictwa „Mana”.
- Grygiel, P., & Piegza, J. (1996). Praca na tle innych wartości społecznych. W: M. Malikowski & A. Grzesik (red.), Bezrobotni absolwenci szkół ponadpodstawowych Polski Południowo-Wschodniej (s. 89–102). Rzeszów: Wydawnictwo „Mana”.
Publikacje książkowe
- Dolata, R., Grygiel, P., Jankowska, D. M., Jarnutowska, E., Jasińska-Maciążek, A., Karwowski, M., … Pisarek, J. (2015). Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV – VI. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Dolata, R., Hawrot, A., Humenny, G., Jasińska-Maciążek, A., Koniewski, M., Majkut, P., Grygiel P. … Otręba-Szklarczyk, A. (2015). (Ko)warianty efektywności nauczania. Wyniki badania w klasach IV-VI. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Chłoń-Domińczak, A., Grygiel, P., Holzer-Żelażewska, D., Humenny, G., Maliszewska, A., Palczyńska, M., … Świst, K. (2015). Polacy z niskimi kompetencjami: aktywność zawodowa, uczenie się przez całe życie oraz wykluczenie społeczne – raport analityczny. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
- Grygiel P., Humenny G., Klimczak P., Sikorska-Grygiel J., Kąkol W. (2013), Raport końcowy z badań przeprowadzonych w ramach projektu „Badania Dla Rozwoju Mazowsza”, Lublin, Fundacja „Fundusz Inicjatyw”.
- Grygiel, P. i Humenny, G. (red.), 2010, Między migracją a szarą strefą – formy adaptacji zawodowej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Zbiór artykułów, Rzeszów: BD Center& Max Druk.
- Grygiel, P., Humenny, G., Rębisz, S. i Klimczak, P., 2010, Między migracją a szarą strefą – formy adaptacji zawodowej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Raport zbiorczy, Rzeszów: BD Center & Max Druk.
- Grygiel, P., Humenny, G. i Grzesik, A., 2009, Bezrobotni w szczególnej sytuacji na podkarpackim rynku pracy, Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania.
- Grygiel, P. i Wojakowski, D. (red.), 2009, Współczesność wspólnot chrześcijańskich w perspektywie socjologicznej, Rzeszów: Instytut Teologiczno‐Pastoralny im. Jana Pawła II w Rzeszowie oraz Instytut Socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Grygiel, P., Grzesik, A. i Humenny, G., 2006, Zawody nadwyżkowe i deficytowe w województwie podkarpackim, Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania.
- Grygiel, P., Grzesik, A. i Humenny, G. (red.), 2006, Monitoring zawodów jako instrument rynku pracy, Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.