Zakład Pedagogiki Ogólnej i Filozoficznej
Historia Zakładu
Zakład został utworzony mocą decyzji Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniu 17.06.1973 roku. Pierwotna nazwa Zakładu to Zakład Metodologicznych Podstaw Pedagogiki. Inicjatorem powołania Zakładu był prof. zw. dr hab. Stanisław Palka, który jednocześnie, przez wiele lat, pozostawał jego kierownikiem. W latach 2014 – 2017 funkcję tą pełniła dr hab. Krystyna Ablewicz a obecnie (od 2017 roku) dr hab. Katarzyna Wrońska.
Działalność Zakładu koncentruje się na problematyce związanej z filozoficznymi i teoretycznymi podstawami koncepcji pedagogicznych, metodologią badań pedagogicznych, formowaniu teoretycznej wiedzy pedagogicznej, relacji między teoretyczną wiedzą pedagogiczną a praktyką edukacyjną, uwarunkowaniami rozwoju nauk pedagogicznych, sztuką i komunikowaniem kulturowym w edukacji. W związku z tymi zagadnieniami w Zakładzie toczy się aktywne życie naukowe; powstają publikacje książkowe, artykuły, organizowane są międzynarodowe konferencje i sympozja naukowe, również z udziałem partnerów naukowych z zagranicy (m. in. z Niemiec i USA). W ramach działalności naukowo–badawczej z powodzeniem zrealizowano kilkanaście przewodów doktorskich oraz kilka habilitacyjnych. Pracownicy Zakładu, z sukcesami uczestniczą w ogólnopolskim życiu naukowym.
Kierownik Zakładu
Pracownicy
prof. dr hab. Stanisław Palka - profesor emerytowany
dr Joanna Kostyło
Doktoranci
mgr Agata Muniak-Biernat
Obszary badawcze
- wiedza pedagogiczna w relacji do nauk pokrewnych, charakterystyka podstawowych pojęć z zakresu pedeutologii dotyczących samorozwoju pedagoga-praktyka;
- potencjał naukowo-pedagogiczny analitycznej filozofii edukacji, w tym wskazanie możliwości aktualnego jej wykorzystania
- związki między pedagogiką a etyką i filozofią
- charakterystyka recepcji na gruncie polskiej pedagogiki klasyczno-liberalnych, anglojęzycznych tekstów poświęconych edukacji
- analiza znaczenia ogłady jako dobra wewnętrznego edukacji we współczesnej myśli i praktyce pedagogicznej
- pedagogika kultury – teoretyczne i praktyczne aspekty działań edukacyjnych
- wielokulturowość w edukacji
- badania nad historią idei pedagogicznych
- badania nad edukacją muzealną i dziedzictwem kulturowym - teoria i praktyka
Najważniejsze publikacje
Monografie (wybrane):
S. Palka, Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Impuls, Kraków 2018.
S. Palka, Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk 2006.
K. Wrońska, Pedagogika klasycznego liberalizmu w dwugłosie: John Locke i John Stuart Mill, Wyd. UJ, Kraków 2012.
R. Pater, Edukacja muzealna – muzea dla dzieci i młodzieży, Wyd. UJ, Kraków 2016.
J. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. UJ, Kraków 2008.
J. Torowska, Planty Krakowskie i ich przestrzeń kulturowa. Seria Parki Krakowa, Wyd. Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida, Kraków 2012.
B. Gołek, Poznawcze potrzeby nauczycieli, Wyd. UJ, Kraków 2010.
T. Leś, Koncepcje mądrości w filozofii Sokratesa, Platona i Arystotelesa, Wyd. UJ, Kraków 2016.
Edukacja dla teatru a pedagogika teatralna - idee i praktyka, red. Szulborska J. Olszewska - Gniadek J., Plebańczyk K.,Turlejska B., Attyka, Kraków 2017
Artykuły w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych (wybrane):
K. Wrońska, Liberal Education in Selected Polish Pedagogical Concepts – in Comparison to English-language Concepts – with Particular Reference to the Enlightenment, cz. 1. w: Kultura i Wychowanie, 5/2013.
K. Wrońska, Pytanie o pedagogikę filozoficzną z Bronisławem F. Trentowskim w tle, Kwartalnik Pedagogiczny, nr. 1 (243)/2017.
R. Pater, Edukacja muzealna – wychowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze, w: „Parezja” nr 1/2017 (7).
J. Torowska, Cultural Education, Cultural Ecology, Landscape Education and the Contemporary Range of the Historic Garden (a Pedagogical Approach), w: Technical Transactions. Architecture, Issue 5-A/2014.
J. Torowska, Dziedzictwo -współczesna ewolucja pojęcia. Implikacje dla pedagogiki, w: Prace Naukowe AJD w Częstochowie, Pedagogika, t. XXIV, Częstochowa 2015.
B. Turlejska, Różnorodność i wspólnota narracji w teatrze młodzieży - studium przypadku, w: Horyzonty Wychowania, nr 42/2018.
B. Gołek, Kształtowanie potrzeb poznawczych młodzieży w społeczeństwie opartym na wiedzy, w: Edukacja jutra, red. A. Kamińska, P. Oleśniewicz, Humanitas, Sosnowiec 2017.
T. Leś, The research potential of educational theory: On the specific characteristics of the issues of education, Educational Philosophy and Theory, 2017, http://dx.doi.org/10.1080/00131857.2017.1313716.
R. Pater, Czas wolny w (dla) edukacji kulturalnej dzieci, w: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, tom 35, nr 1, Kraków 2015.
Zebrania otwarte
Rok 2017/18:
09.05.2018 - Prof. Stephen Hicks, Rockford University, USA.
wykład pt. „Power and Liberal Education”.
13.06.2018 - Tobias Tretter, Uniwersytet w Augsburgu,
wykład pt. Attitude and knowledge of students about inclusive education (how to educate pupils with special needs in a regular school). A qualitative research involving quantitative techniques.
20.06.2018 - Dr hab. Oleksij Karamanov, Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki we Lwowie, Ukraina.
Wykład pt. “Lwów-Kraków: idee wielokulturowości w perspektywie muzealno-edukacyjnej”.
Rok 2016/17:
18.01.2017 - ZPOiF Dr Rafał Włodarczyk, Uniwersytet Wrocławski,
wykład pt. "Ideologia - teoria - edukacja. Myśl Ericha Fromma jako inspiracja dla pedagogiki współczesnej".
Kontakt
ZAKŁAD PEDAGOGIKI OGÓLNEJ I FILOZOFICZNEJ
Instytut Pedagogiki UJ
ul. Batorego 12, pokój 15
31-135 Kraków
tel. 12 622 39 25